HIC https://made-in-croatia.com.hr/hr/proizvodi/drzavna-i-druga-obiljezja-drzavna-obiljezja-213




zastave-stalci-koplja

zastava na stalku



Hrvatski šah, set


28.svibnja 2020.
VLADA ODLUČILA
Hrvatska kupuje rabljene francuske Rafale

francuski vojni zrakoplovi Dassault Rafale
foto:Dassault Rafale (Foto: Staff Sgt. Alexander Cook/USAF/C Staff Sgt. Alexander Cook/USAF/Cover-Images.com via Guliver)


Na Dan Hrvatske vojske i 30. obljetnicu ustroja Zbora narodne garde Vlada je donijela odluku o kupnji višenamjenskih borbenih zrakoplova. Odlučeno, kupuju se francuski rabljeni zrakoplovi Rafali. Riječ je o višenamjenskom ratnom zrakoplovu koji čini udarnu iglu francuskog ratnog zrakoplovstva. Pogledajmo njegove najvažnije karakteristike.


Dassault Rafale moderni je višenamjenski lovac generacije 4.5, koji se proizvodi u Francuskoj. Nakon današnje sjednice Vlade, na kojoj je premijer Andrej Plenković objavio kako je donesena odluka o kupnji 12 višenamjenskih borbenih aviona, premijer je također dodao kako se radi o "jednim od najboljih aviona u svijetu".

Novim višenamjenskim borbenim avionom stječemo sposobnost koja sljedećih 30 do 40 godina uvećava ukupnu borbenu moć Hrvatske, što je najbolji jamac mira, rekao je Plenković te dodao kako se radi o poslu "teškom" 999 milijuna eura.

Od svih Hrvatskoj ponuđenih zrakoplova na natječaju Rafale je i najmoćniji zrakoplov po karakteristikama.

Rafale se proizvodi za potrebe Ratnog zrakoplovstva Republike Francuske u dvije verzije, od kojih je jedna i mornarička. S obzirom na to da je riječ o višenamjenskom ratnom zrakoplovu, on je dizajniran tako da u jednom letu može obavljati više različitih borbenih zadataka.

Povijest i razvoj

U 80-im godinama proteklog stoljeća javila se potreba za zamjenom dotrajalih jurišnih zrakoplova SEPECAT Jaguar i lovaca F-8 Crusader u francuskom ratnom zrakoplovstvu. Budući da su novi zahtjevi francuskog ratnog zrakoplovstva u zamjeni dva navedena ratna zrakoplova bili dovoljno podudarajući, sve je spojeno u jedna razvojni program iz kojeg je na kraju nastao novi višenamjenski lovac.

Rafale A prvi je let imao 1986. godine te se pokazao spremnim i za aktivnu službu. Godine 1988. počele su prve narudžbe tog zrakoplova. Rafale A nastavio je s raznoraznim testiranjima, uključujući i slijetanje na nosač zrakoplova. Taj je tehnološki demonstrator i prototip umirovljen 1994. godine, no iduće njegove varijante već su bile spremne za proizvodnju.

Riječ je bila o inačicama Rafale B, C i M. Inačica B u početku je zamišljena kao trenažni zrakoplov, no pokazalo se da je drugi član posade itekako bio bitan u iskustvima borbenih zadaća. Inačica Rafale B čini 60 posto naručenih zrakoplova Rafale u francuskom ratnom zrakoplovstvu.

Rafale C standardni je jednosjed, a Rafale M mornarička verzija zrakoplova koji može polijetati s nosača zrakoplova i slijetati na njega.

Karakteristike dizajna opreme i zrakoplova



Rafale posebnim čini i njegov revolucionarni integrirani sustav SPECTRA. Riječ je o sustavu koji pilotu pruža iznimno veliku situacijsku svijest, upozorava ga o radarskom ozračenju, nadolazećim infracrveno vođenim projektilima, korištenju protumjera i aktivnog ometanja neprijateljskih frekvencija.

Nimalo manje važan dio SPECTRA-e jest i takozvani virtualni stealth. Iako detalji rada tog sustava nisu poznati, prema informacijama o tom sustavu koje jesu dostupne, on radi tako da koristi softver za virtualno smanjenje radarskog odraza zrakoplova izravnim, ali teško zamjetljivim ometanjem radara i/ili odašiljanjem lažnih podataka.

U pilotskoj kabini nalazi se katapultirajuće sjedalo Martin-Baker Mark16F 0-0, pomoću kojeg pilot može na siguran način iskočiti iz zrakoplova dok je on na pisti te čak i u stanju mirovanja. Navedeno sjedalo nagnuto je 29 stupnjeva unazad, odnosno stupanj manje nego u primjerice američkom ratnom zrakoplovu F-16.

Pilot Rafalea koristi širokokutni HUD (Heads Up Display), odnosno prikazivač podataka na čeonom staklu. Taj HUD ima i dva višenamjenska LCD monitora za prikaz pilotu bitnih informacija.

Pilot leti Rafaleom prema konfiguraciji HOTAS (Hands On Throttle And Stick), drugim riječima pilot ne treba micati ruke s palice i gasa za siguran let. No to nije sve, planira se i uvođenje sustava glasovnih naredbi.

Od osnovnih tehničkih karakteristika valja izdvojiti dužinu zrakoplova od 15,27 metara, raspon krila od 10,8 metara te površinu krila od 45,7 kvadratnih metara. Visina zrakoplova je 5,34 metra, a masa zrakoplova varira od njegove inačice, odnosno od 9500 kg u standardnoj verziji jednosjeda do 10.196 kg u mornaričkoj verziji. Maksimalna masa uzlijetanja također varira te tako za C i B varijantu iznosi 24.500 kg, dok za mornaričku verziju iznosi 22.200 kg.

Rafale ima sposobnost nošenja širokog raspona pametnih bombi za udare na zemlju danju i noću te koristi DAMOCLES elektrooptički laserski označivač cilja za udare laserski vođenim bombama.

Letne karakteristike zrakoplova su impresivne, a najveća brzina kretanja zrakoplova je 2223 km/h (1,814 brže od zvuka na velikim visinama), dok mu je najveća brzina superkrstarenja 1715 km/h (1,4 puta brže od zvuka).

Maksimalan dolet zrakoplova bez borbene opreme iznosi 3700 kilometara, a s borbenim opterećenjem 1852 kilometra.

Brzina penjanja iznosi 304,8 metara u sekundi, a plafon leta zrakoplova je 16.800 metara.

Rafale ima i pozitivan omjer potiska/težine od 1,13, a pogone ga dva motora Snecma M88-2.

 

 

 

 





Podsjetimo, u srijedu je saborski Odbor za obranu na trosatnoj sjednici od Međuresornog povjerenstva dobio informaciju o nabavi višenamjenskog borbenog zrakoplova, no ministar obrane Mario Banožić nije otkrio koji će avion Hrvatska kupiti nego je najavio da će Vlada odluku donijeti u petak.

Banožić je novinarima nakon sjednice izjavio da je cilj nabave borbenih zrakoplova zadržati sposobnost Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, kao i ostalih sastavnica Hrvatske vojske.

Medijske navode da se Hrvatska odlučila za kupnju francuskog Rafale zrakoplova Banožić je ocijenio špekulacijama, naglašavajući da će se prava informacija naći na sjednici Vlade kada odluka bude donesena.





U Hrvatsku stigle četiri ponude za borbene avione

Ministar Krstičević najavio novi proces nabavke vojnih zrakoplova


HRT/HIC.hr
foto:

Vijesti | Audio | Dom i svijet | Turizam | HIC TV | Oglasnik | Knjige | Hrvati izvan domovine | Linkovi | Marketing | O nama

Copyright 1999 - 2001 Croatian Information Centre. All rights reserved.
Included in this bulletn: Reproduction or copying of images is prohibited.
Croatian Information Centre - Service Agreements
Contact Croatian Information Centre