Vijesti | Audio | Dom i svijet | Turizam | HIC TV | Oglasnik | Knjige | Hrvati izvan domovine | Linkovi | Marketing | O nama
 

 
 


Hranom ojačajte imunitet



Početak zime obilježen je prehladama, virozom, gripom. Uvijek se pitamo kako ih izbjeći te nakon pojave prvih simptoma grizemo se krivnjom i pitamo - jesmo li ih mogli spriječiti? Gotovo prema pravilu slijedi bombardiranje vitaminskim pripravcima, sredstvima koja podižu i snaže imunološki sustav te unosimo u organizam obilje mirisnih napitaka. Njihovi nam eterični mirisi, ako ništa drugo, makar osvježe prostor i poprave raspoloženje. No, što nam još može pomoći?

Poriluk, crveni i bijeli luk te ljutika u redovitoj prehrani pouzdano pridonose snažnijem imunološkom sustavu. Oslabljeni i već napadnuti organizam brže će se i uspješnije oporaviti ako prehranu obogatimo ovim namirnicama. No, ne pretjerujte u količini jer ako su sluznice oštećene virusom, neće dobro reagirati na veće količine luka, i to posebno na one koje nisu termički tretirane.

Pripazite i kako pripremate kiseli kupus i repu - njihov povoljan učinak na organizam maksimalan je ako se pripremaju kratko, bez masnoća i soli te na nižim temperaturama. Ne izbjegavajte salatu od kupusa i repe, posebno ako znate da su iz organskog uzgoja.

VAŽNO!!!

U slučaju jačih viroza i pri povišenoj temperaturi većina osoba (naročito djece) ima smanjenu želju za jelom. Nikada ne prisiljavajte i ne sugerirajte unos hrane "preko volje", ali osigurajte dostatan unos čaja, soka i juhice. Važno je da obrok bude ugodan!

Cink

Imunološki sustav podiže cink koji je sastavni dio enzima, no zaslužan je i za uspješno zacjeljivanje rana. Jedemo li proizvode od cjelovitog zrna, leguminoze (slanutak, grah, leću, mješavinu mahunarki) i jaja ili pak grickamo sjemenke uljarica, mala je mogućnost manjka cinka u našem organizmu. Cinkom je bogata i puretina, tuna, kamenice, rakovi, soja i govedina. Cink je izravno odgovoran i za održavanje vlažnosti kože. Nakon gripe, ali i kao posljedica hladnih vjetrovitih dana, koža je suha i perutava.

Nedostatak cinka je vrlo rijedak, a muškarci ga trebaju nešto više od žena. Preporučeni dnevni unos za muškarce je 15 mg, a za žene 12 mg. Kako osigurati optimalan unos cinka:  jednom tjedno planirajte obrok na bazi leguminoza

. jedite rižu ili orzo cjelovitog zrna
. u kinu grickajte sjemenke suncokreta
. nekoliko puta tjedno konzumirajte jela sa sojom
. jednom u 10 dana pripremite jelo s iznutricama (švargle, krvavice, domaću paštetu od guščje jetre), i to ako nemate ograničenja po drugim osnovama
. oprezno s kavom i čajem - kofein i tanin smanjuju apsorpciju cinka

Koenzim 10

Za dobar imunološki sustav često se proziva koenzim 10. Ima ga dovoljno u organskoj hrani, a nalazimo ga u lisnatom tamnom povrću, lososu, srdelama, ali i soji, kikirikiju i nekim uljima. No, suvremena prehrana u kojoj dominiraju rafinirane namirnice ne može jamčiti potreban unos ovog snažnog antioksidansa. Ako vam je prehrana monotona te prevladavaju visoko tretirane namirnice, može se očekivati oskudan unos koenzima 10. Ujedno valja naglasiti da količina koenzima 10 u stanicama opada s godinama, a posebno zbog stresa, unosa alkohola, gaziranih pića, velikih količina kave i teške hrane. Kako osigurati optimalan unos koenzima 10:

. često jesti brokulu i špinat (kuhati kratko)
. tamnozeleno povrće kuhati na pari 
. skuše i srdele peći na grilu, i to kratko
. u prehranu uvrstiti modrozelene alge

. povremeno konzumirati goveđe iznutrice. 

Olja Martinić, dijetetičarka i nutricionistica, Jutarnji list

---------------------



Vijesti | Audio | Dom i svijet | Turizam | HIC TV | Oglasnik | Knjige | Hrvati izvan domovine | Linkovi | Marketing | O nama

Copyright 1999 - 2001 Croatian Information Centre. All rights reserved.
Included in this bulletin: Reproduction or copying of images is prohibited.
Croatian Information Centre - Service Agreements
Contact Croatian Information Centre