HIC http://www.made-in-croatia.com.hr/
Vijesti | Turizam | Oglasnik | Hrvati izvan domovine | Marketing | O nama


 


Lubenica: Za potenciju, mršavljenje i savršeno osvježenje

lubenica

Povrće i voće savršen je izbor jer ima malo kalorija, a ljetnu naviku guštanja u ukusnim plodovima lako ćete prenijeti i u sva ostala doba godine

Ljeto je vrijeme obilja na tržnicama, što olakšava ostvarenje obećanog. Kao dodatni bonus koji mnogi žele - uz ljetni je jelovnik mnogo lakše izgubiti koji kilogram. Uz to, pokažu li se prognoze točnima, poželjet ćete izbjeći boravak u kuhinji, te "teža", kalorična jela.
Najbolji je izbor za pun tanjur, dakako, povrće i voće. Uz to što uglavnom ima malo ili vrlo malo kalorija, i voće i povrće obiluju vitaminima i mineralima, anitoksidansima i vlaknima. I koliko god svi ti plodovi pucaju od zdravlja, ipak postoje prvi među jednakima. Zaboravite nakratko naranče i jabuke, neka pričekaju jesen.
Jelovnik napunite sezonskom ponudom - lubenicama, bobičastim voćem, dinjama, zelenim lisnatim povrćem, rajčicama, tikvicama, krastavcima i začinskim biljem.

Pripremite salate, hladne juhe poput gazpacha i juhe od krastavaca, a na roštilju neka se nađe više povrća nego mesa.
To nam savjetuju četiri naše poznate nutricionistice - Lejla Kažinić Kreho, Olja Martinić, Donatella Verbanac i Darija Vranešić Bender. Apsolutni je hit ljeta je lubenica ističu a jelovnik svakako trebate obogatiti i hladnom juhom meksičkih korijena - gazpachom.
Bilo da želite smršaviti ili samo želite guštati u dobroj hrani u dubokom hladu, ljeto je savršena prilika za ostvarenje tih želja.


Lubenice

Lubenice su iz porodice bundeva ili tikvi te dolaze iz srednje Afrike, a mogu biti duguljaste ili okrugle. Iako ih možemo naći gotovo cijele godine u trgovinama, najbolje ih je ipak jesti ljeti jer tad imaju najviše hranjivih sastojaka. Na 100 grama imaju tek 30 kalorija te sadrže puno vode, koja nam je ljeti veoma važna, a istodobno su bogate vitaminima A i C te kalijem i magnezijem.

Iako svi vole hladnu lubenicu, skladištenjem u hladnjaku ona gubi neka svoja svojstva, poput likopena, koji efikasno štiti od bolesti. Ipak, kad je već prerežete, stavite je radije u hladnjak. Visok udio vitamina
C u lubenici pomaže imunološkom sustavu te skraćuje vrijeme oporavka od bolesti i smanjuje mogućnost srčanog udara i raka. Citrulin, aminokiselina kojom je bogata lubenica, u tijelu se pretvara u arginin, koji je ključan za dobru cirkulaciju krvi. Lubenica je dobra za opuštanje i oporavak nakon fizičke aktivnosti.

Činjenice o lubenici:

  • 210 mg L-citrulina u 100 g lubenice - U lubenici možete pronaći najveći udio aminokiseline citrulina, koja opušta i širi krvne žile te je važna za erektilnu funkciju 
  • 20% - dnevne potrebe za vitaminom C zadovoljeno je sa 180 g lubenice
  • 30 - Odlična je za dijetu jer sadrži tek 30 kalorija
  • 159 kilograma - 2015.godine izvagali su u Tennesseeju najveću lubenicu na svijetu, težila je čak 159 kilograma, što je 20 kila teže od prijašnje rekorderke
  • 20% - Toliko je manji rizik od moždanog udara jer je lubenica bogata likopenom
  • 1200 - Broj vrsta lubenica koje se uzgajaju u svijetu. Razlikuju se po boji, veličini i obliku, a postoje i vrste bez koštica
  • 40% - Lubenica sadrži 40% manje hranjivih tvari držite li je u hladnjaku
  • 16% - U 150 g je čak 16 posto vitamina C, koji čuva mišiće i kosti
  • 5% - U 150 g je 5 posto vitamina A, koji je važan za zdravlje kože
  • Podrijetlom iz Afrike - Iako je došla iz Afrike, prvi zapis o lubenici star je 5000 godina, a  nastao je u Egiptu, u kojem su lubenicu toliko cijenili da su je stavljali u grobnice kraljeva.
  • Sastav - Lubenica se sastoji od 92% vode, 6% šećera i 2% vlakna.

Nemojte koru od lubenice bacati u smeće: U njoj je najviše vitamina

Iako koru od lubenice ljudi često bacaju, stručnjaci kažu kako se upravo u njoj nalazi najviše vitamina i hranjivih tvari poput vitamina A, B6 i C te kalija i magnezija. S obzirom na to da kora nije pretjerano ukusna, možete je isjeckati na komadiće i ubaciti u salatu od tunjevine ili piletine. U Americi i Aziji kora lubenice koristi se redovito u prehrani.

Lubenicu prije jela obavezno operite u vodi

Potražite simetričnu lubenicu čija je težina sukladna veličini. Lubenicu uvijek operite prije rezanja jer raste na zemlji i dodiruje ju veliki broj ljudi. Iako vam se čini čistom, kora lubenica često sadrži velik broj bakterija. Važno je da je operete prije rezanja kako se bakterije ne bi proširile na unutrašnjost.

Sjemenke mogu biti odlične za vaše bubrege

Sjemenke lubenice, koje također gotovo svi bacamo, mogu biti za jelo. U Kini se koštice prže i jedu kao grickalice. One su zdrav sastojak koji je upotrebljiv za liječenje bubrega. Čaj od svježih sjemenki lubenice je sjajan diuretik, a možete ga pripremiti tako da uzmete četiri žlice svježih sjemenki lubenice, izdrobite ih pa kuhate 15 minuta u dva decilitra vode. Tu količinu čaja od svježih sjemenki lubenice treba popiti tijekom dva dana, a treći dan napravite pauzu. Kako bi čaj od koštica lubenice što bolje djelovao, proces ponavljajte više tjedana.



PREPORUKA NUTIRCIONISTA


Donatella Verbanac
Fina detoksikacija uz lubenicu
Lubenica je apsolutno voće za ljeto. Može se jesti u velikim količinama, ima malo kalorija, osvježava i hidratizira. Za one koji žele iskoristiti sezonu lubenica još više postoji tzv. jednodnevna detoks dijeta s lubenicom. Vrlo je jednostavna - ujutro i navečer treba popiti čašicu jogurta s LGG-om (dobre bakterije), a kroz dan se jede samo lubenica. Može se pojesti i do pet kilograma dnevno. To je doista fina detoksikacija i preporučujem je dva puta mjesečno. Dan nakon te detoksikacije treba u jelovnik uključiti i drugo voće. Uz to, preporučila bih svima da ljeti što više uživaju o salatama od rikole, radiča, koromača, cikorije, a sirovo je, dakako, najbolje. Navečer je dobro pojesti malo orašastih plodova, badema, oraha, jer su bogati zdravim masnoćama.



Olja Martinić
Što više sezonskog i svježeg
Od davnih vremena preporučuje se jesti namirnice koje su u sezoni, a pogotovo one koje možete jesti samo u određeno doba godine. Tako je, primjerice, s lubenicom, dinjom, krastavcima, tikvicama... Usprkos najsuvremenijoj tehnologiji, oni se ne mogu spremiti za zimu, ne mogu se smrzavati ili obraditi na bilo koji način da zadrže svoje kvalitete i ono što ih čini jako vrijednim namirnicama. Zato treba koristiti svaku priliku u sezoni, jer su to plodovi koji donose veliku korist cijelom organizmu. Bitno je da jedete što više svježih, sirovih namirnica. Uz to što se u njima kriju brojne korisne tvari, voće i povrće sadrži veliki postotak vode, što je bitno za hidrataciju. Jedino na što treba upozoriti je da se ne pretjeruje sa sokovima, i voćnim i povrtnim. Dnevno ne bi trebalo popiti više od dva decilitra soka. Mnogi se ljeti nalijevaju voćnim sokovima i čude se što dobivaju na kilaži. Dakako, što više treba uživati i u najrazličitijim salatama i jesti više njih nego mesa.


Darija Vranešić
Bobičasto voće, slatko i korisno
Ono što svakako treba iskoristiti ljeti je obilje bobičastog voća. Izuzetno je bogato antioksidansima, a jedan je od najboljih prirodnih izvora vitamina C. Uz to, crni ribiz, borovnice, kupine i maline ukusni su i osvježavaju. Jedna od mojih omiljenih ljetnih namirnica su i tikvice. Čini mi se da su pomalo zanemarene, a mogu se pripremiti na mnogo načina. Dakako, lubenica je na samom vrhu popisa omiljenih namirnica jer je bogata vodom i korisnim tvarima. Za zaštitu kože, ali i zbog najrazličitijih vitamina i minerala
odlične su i breskve, marelice i dinje.
Preporučila bih i salate tipa šopske, dakle rajčice, krastavci, luk i malo finog kozjeg sira da se dobije i malo kvalitetnih bjelančevina.


Lejla Kažinić Kreho
Sve čari gazpacha
Osim lubenice koja je bogata likopenom, moćnim antioksidansom i beta karotenom, svakako bih svima preporučila da jedu što više krastavaca. Naime, krastavac ima "hladeći" učinak na jetru, a smatra se da hladnija jetra omogućejue bolju regulaciju hormona, poboljšava raspoloženje i pridonosi pozitivnom raspoloženju. Uostalom, stara izreka kaže - "hladan kao krastavac". Idealno jelo za ljetno doba je i gazpacho. Odličan je spoj različitih namirnica koje su tada u sezoni, bogat svim vitaminima i mineralima,
a i dobar je način da se djecu, no i odrasle koji baš nisu ljubitelji povrća potakne da ga jedu više. Gazpacho je dobar i zato što se u njemu može uživati kao u cjelovitom obroku, ali se može koristiti i kao preljev za najrazličitija jela, poput mesa ili ribe.

 Recept za potenciju
U svojoj knjizi "Prehrana 21. stoljeća" dr. Lejla Kažinić Kreho piše i o još jednoj dobrobiti lubenice  - ona je, naime, borac protiv erektilne disfunkcije. Lubenica sadrži cutrilin, aminokiselinu koja opušta krvne žile i poboljšava dotok krvi. Djeluje, dakle, poput "prirodne Viagre". Koji je recept? Napravite sok od 6 zdjelica narezane lubenice (zajedno s košticama i korom koju prethodno treba dobro oprati). Kockice stavite u mikser i izmiksajte, te odmah popijte. Takav je sok, osim za spolni nagon, izvrstan i za tjelesni obrambeni sustav jer je jedan od najjačih prirodnih antioksidacijskih koktela koji sadrži vitamine A, C i E.

Gazpacho: Najbolja hladna juha

Sastojci:
- 6 velikih zrelih rajčica, narezanih na kockice (sa sjemenkama i sokom)
- 1 luk (po mogućnosti ljubičasti) srednje veličine, narezan na kockice
- 1 i pol žuta ili narančasta paprika, očišćena, narezana na kockice
- 4 jušne žlice nasjeckanog lišća peršina
- 2 jušne žlice crvenog vinskog octa
- sok jednog limuna
-pola jušne žlice Worcestersire umaka
- pola jušne žlice tabasca
- sol i svježe mljeveni papar po ukusu
- 0,5 dl ekstra djevičanskog maslinova ulja
- aceto balsamico

Priprema: U posudi pomiješajte rajčicu, luk, krastavac i papriku. Dodajte peršin, vinski ocat, limunov sok, Worcestersire umak i tabasco. Posolite i poprite. Rukama ili dvjema vilicama izgnječite povrće u gustu juhu. Ako želite "glatkiju" juhu, koristite blender ili kombinirajte pola-pola. Dodajte ulje, polako. Držite u hladnjaku najmanje jedan sat prije posluživanja. Prije posluživanja dobro promiješajte, a možete dodati nekoliko kockica prepečenog kruha, te nekoliko kapi aceta balsamica.
Ako želite probati nešto drugačije, umjesto rajčice u gazpachu koristite lubenicu, kako to rade u Americi. Svi ostali sastojci su jednaki, a potrebno vam je od 500 do 600 grama lubenice.

Jutarnji list / 24sata / HIC.hr
foto:




Vijesti | Turizam | Oglasnik | Hrvati izvan domovine | Marketing | O nama

Copyright 1999 - 2001 Croatian Information Centre. All rights reserved.
Included in this bulletin: Reproduction or copying of images is prohibited.
Croatian Information Centre - Service Agreements

Contact Croatian Information Centre